Az Egyeslt Nemzetek Szervezetnek 57. kzgylse 2002. december 20-n a 2005-2015 kztti idszakot a fenntarthatsgra nevels vtizednek nyilvntotta.
Ennek irnyelvei szerint dolgoztk ki a HEFOP 3.1.3-as plyzathoz a Kompetencia alap vodai programcsomag Kls vilg tevkeny megismerse c. fejezett. vodnk 2006 szeptembertl dolgozik a programcsomaggal, s ennek a munknak az eredmnyei, gyermekekre gyakorolt hatsai kpezik vizsglatom trgyt.
1. A vizsglat httere, clja
Az vodai nevels orszgos alapprogramja klns figyelmet fordt, s j fkuszba helyezi a krnyezeti nevelst. A krnyezeti nevels az vodai nevels minden idszakban fontos feladat volt, mindig is szerepelt az vodapedaggusok feladatai sorban, a gyermeki tevkenysgek trhzban (Villnyi, 2006). A krnyezettudatos nevelst folytat vodk (mint amilyen a mink is) nagy hangslyt fektet a termszetvdelemre, krnyezetvdelemre, valamint az ezekkel kapcsolatos hagyomnyok polsra (Micimack voda HNP, 2007). Ehhez nyjtott j technikkat, mdszereket a Kompetencia alap vodai programcsomag.
A fenntarthatsg pedaggija a nevels tfog eszmerendszere, ideolgija, mely azonban nagyon is przai (Varga, 2006). Az vodkban nem j feladatvllalsrl van sz, csak az eddigi tevkenysgek tudatosabb, ms szempontok szerinti csoportostsrl, egyes tevkenysgek hangslyozsval szemlletbeli vltozsokrl (Villnyi, 2006). Az voda feladata leginkbb abban ll, hogy a pozitv rzelmi viszonyt kialaktsa ezekkel a terletekkel. Hegyi Ildik (2000) szerint a krnyezetnk hatsaira megjelen viselkedsformkat az rzelmek vezrlik, s az egyni sajtossgok kvetkeztben minden gyermek ms-ms rzelemmel reaglhat a krltte zajl esemnyekre, s mindez teljesen egyedi viselkedsformkat hvhat letre, hiszen a gyermekek ellete eltr lmnyeket hordoz az adott krnyezet szemlyeit, trgyait illeten. Krnyezetnkben szemlyek s trgyak egyarnt szerepelnek, a hozzjuk fzd rzelmekben fellelhetk azonossgok s eltrsek, lvn l illetve lettelen tnyezkrl van sz.
Az vodai Nevels Kompetenciaterlet (2006) a kvetkezket fogalmazza meg a krnyezeti nevelsre vonatkozan: a kompetenciafejlesztsi clkitzsnek megfelelen a tananyagba gyazott attitdformls, kpessg- s kszsgfejleszts lehetsges tjait fogalmazza meg. A fejleszts clja, hogy harmonikus kapcsolatot alaktson ki ember s krnyezete, a termszeti krnyezet, az ptett-mvi krnyezet; az egyn s a szocilis krnyezete, embertrsai kztt. Ez vltozatos tevkenysgek rvn valsul meg. Az egsz programon vgigvonul a krnyezettel val harmonikus egyttls s a fenntarthat (mszaki – gazdasgi - trsadalmi)fejlds ignynek megteremtse, megvalstsi lehetsgeinek keresse.
A kutasi Micimack vodban 2006. szeptemberben kezdtk el a kompetencia alap vodai nevels bevezetst a Helyi Nevelsi Programba val beptssel s a hrom korcsoport rszre elksztett hlterv megalkotsval, bevezetsvel, amely a Krnyezet tevkeny megismersn alapul.
Jelen vizsglat clja az, hogy felmrje a Micimack vodba jr gyermekek krnyezeti nevelshez, krnyezeti fenntarthatsghoz fzd rzelmi belltdsait, attitdjeit, kapcsoldva az voda Minsgbiztostsi rendszerhez, valamint a HNP s a hlterv bevlsnak vizsglathoz.
A szakirodalmak s a Helyi Nevelsi Program ismeretben a gyermekek tbbsgnek (lnyok s fik tekintetben egyarnt) pozitv hozzllsa vrhat a vizsglt terleten.
A feltrt eredmnyek tkrben meghatrozhat az vodai nevelsnk ezen terleteinek tovbbi irnya, az esetleges hinyok feltrsa, a j gyakorlatok rgztse.
2. Mdszer
2.1. Minta: A vizsglatban sszesen 21 gyermek szerepelt, mindegyikk a kutasi Micimack voda vodsa, s kt ve a HNP s a Kompetencia alap vodai programcsomag alapjn elksztett hlterv szerint folyik a nevelsk. A vizsglatban a kzps (Mhecske) csoportbl 6 gyermek (5 fi s 1 leny), a (Katicabogr) nagycsoportbl 14 gyermek (10 fi s 4 leny) vett rszt. A kzps csoportosok 4 – 5 vesek, a nagycsoportosok 5 -7 v kzttiek. A vizsglt gyermekek a kt ve a hlterv szerint nevelt gyermekek 84%-a, teht a vizsglat az intzmnyben reprezentatvnak tekinthet. (A lenygyermekek ltszma a csoportokban is ilyen arny.)
2.2. Eszkzk: A szakirodalombl kivlasztott mreszkzt (Vargn, 2000) tovbbfejlesztettem a vizsglathoz, hogy az krdv jelleg formt kapjon, de tovbbra is megfeleljen a vizsglt korosztly letkori sajtossgainak. A projektoron kivettett kpeken az elmlt kt v krnyezeti nevelshez kapcsold fnykpei tallhatk (1. sz. mellklet). A kpek tetszleges sorrendben szerepelnek.
A „krdven” (2. sz. mellklet) a kpeknek megfelel ikonok mellett mosolygs s szomor arc kzl vlaszthattak a gyerekek – kt fokozat (szeretem - nem szeretem rtkelssel).
Az lfejen tallhat piktogramok a csoport, az llbban tallhatk pedig a gyermekek nemnek megjellsre szolgl.
A 11 itemet tartalmaz „krdv” ngy motvumcsoportra oszlik: Tz (tzoltsg, szret, tz ereje, karcsony), Vz (tli csapadk, tli kzlekeds, a vz rombol ereje), Fld (kertszkeds) tmakrk s kapcsold hagyomnyaik, valamint a szelektv hulladkgyjts s jrahasznosts tmakrre.
2.3. Adatfelvtel: A vizsglatot 2008. november 7-n, pnteken dleltt szemlyesen, egy dajka segtsgvel vgeztem. Az elkszletek kb. 20 percet, a vizsglat kb. 40 percet vett ignybe. A kt csoporttal tagjaival egyszerre, kttt foglalkozs keretben vgeztem a vizsglatot. Elszr - a nhny perces bevezet beszlgetst kveten – kivettettem a kpeket, s minden kpnl megbeszltk, mit ltnak rajta, mi jut rla eszkbe, melyen lmnyeik vannak azzal kapcsolatban. Ezutn asztalhoz ltek a gyerekek, s mindenki kapott egy „krdvet” s ceruzt. Elszr a csoportot s a nemet jelkpez kpecskkbl vlasztottak, s karikztk be, ezutn ismertettem a feladatot. A kpeket jra kivettettem, s a hozzjuk kapcsold ikonok mellett tallhat mosolygs vagy szomor arcot szneztk ki, attl fggen, hogy szeretik vagy nem szeretik az adott tevkenysget. Minden kpnl fel kellett tenni a krdst, de rzelmi befolysols, visszakrdezs nlkl. A dajka segtsgre a kzps csoportosoknl volt szksg, akiknl egyenknt jra fel kellett tenni a krdst, s felkrni ket a vgrehajtsra.
A 4 – 5 veseknek nehezen ment a feladat megoldsa, ezrt kellett a szemlyes jelenlt. A nagycsoportosoknak nem okozott nehzsget, mert k mr tallkoztak feladatlapokkal, volt tapasztalatuk az ilyen jelleg feladatmegoldsban.
(A vizsglat technikai eszkzignye: laptop, projektor, fehrtbla.)
|