micimackoovi-kutas
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Bemutatkozunk
 
Dokumentumok
 
Micimackó Oviszínház
 
Óvodánk életével kapcsolatos írások
Óvodánk életével kapcsolatos írások : Attitűd vizsgálat kompetencia alapú környezeti nevelés bevezetéséről 4-7 éves korosztály körében, a kutasi Micimackó Óvodában

Attitűd vizsgálat kompetencia alapú környezeti nevelés bevezetéséről 4-7 éves korosztály körében, a kutasi Micimackó Óvodában

Bakné Egyed Katalin  2009.07.01. 14:06

 Az Egyesült Nemzetek Szervezetének 57. közgyűlése 2002. december 20-án a 2005-2015 közötti időszakot a fenntarthatóságra nevelés évtizedének nyilvánította.

Ennek irányelvei szerint dolgozták ki a HEFOP 3.1.3-as pályázathoz a Kompetencia alapú óvodai programcsomag Külső világ tevékeny megismerése c. fejezetét. Óvodánk 2006 szeptemberétől dolgozik a programcsomaggal, és ennek a munkának az eredményei, gyermekekre gyakorolt hatásai képezik vizsgálatom tárgyát.

1. A vizsgálat háttere, célja

Az Óvodai nevelés országos alapprogramja különös figyelmet fordít, és új fókuszba helyezi a környezeti nevelést. A környezeti nevelés az óvodai nevelés minden időszakában fontos feladat volt, mindig is szerepelt az óvodapedagógusok feladatai sorában, a gyermeki tevékenységek tárházában (Villányi, 2006). A környezettudatos nevelést folytató óvodák (mint amilyen a miénk is) nagy hangsúlyt fektet a természetvédelemre, környezetvédelemre, valamint az ezekkel kapcsolatos hagyományok ápolására (Micimackó Óvoda HNP, 2007). Ehhez nyújtott új technikákat, módszereket a Kompetencia alapú óvodai programcsomag.

A fenntarthatóság pedagógiája a nevelés átfogó eszmerendszere, ideológiája, mely azonban nagyon is prózai (Varga, 2006). Az óvodákban nem új feladatvállalásról van szó, csak az eddigi tevékenységek tudatosabb, más szempontok szerinti csoportosításáról, egyes tevékenységek hangsúlyozásával szemléletbeli változásokról (Villányi, 2006). Az óvoda feladata leginkább abban áll, hogy a pozitív érzelmi viszonyt kialakítsa ezekkel a területekkel. Hegyi Ildikó (2000) szerint a környezetünk hatásaira megjelenő viselkedésformákat az érzelmek vezérlik, és az egyéni sajátosságok következtében minden gyermek más-más érzelemmel reagálhat a körülötte zajló eseményekre, s mindez teljesen egyedi viselkedésformákat hívhat életre, hiszen a gyermekek előélete eltérő élményeket hordoz az adott környezet személyeit, tárgyait illetően. Környezetünkben személyek és tárgyak egyaránt szerepelnek, a hozzájuk fűződő érzelmekben fellelhetők azonosságok és eltérések, lévén élő illetve élettelen tényezőkről van szó.

Az Óvodai Nevelés Kompetenciaterület (2006) a következőket fogalmazza meg a környezeti nevelésre vonatkozóan: a kompetenciafejlesztési célkitűzésének megfelelően a tananyagba ágyazott attitűdformálás, képesség- és készségfejlesztés lehetséges útjait fogalmazza meg. A fejlesztés célja, hogy harmonikus kapcsolatot alakítson ki ember és környezete, a természeti környezet, az épített-művi környezet; az egyén és a szociális környezete, embertársai között. Ez változatos tevékenységek révén valósul meg. Az egész programon végigvonul a környezettel való harmonikus együttélés és a fenntartható (műszaki – gazdasági - társadalmi)fejlődés igényének megteremtése, megvalósítási lehetőségeinek keresése.

A kutasi Micimackó Óvodában 2006. szeptemberében kezdtük el a kompetencia alapú óvodai nevelés bevezetését a Helyi Nevelési Programba való beépítéssel és a három korcsoport részére elkészített hálóterv megalkotásával, bevezetésével, amely a Környezet tevékeny megismerésén alapul.

Jelen vizsgálat célja az, hogy felmérje a Micimackó Óvodába járó gyermekek környezeti neveléshez, környezeti fenntarthatósághoz fűződő érzelmi beállítódásait, attitűdjeit, kapcsolódva az óvoda Minőségbiztosítási rendszeréhez, valamint a HNP és a hálóterv beválásának vizsgálatához. 
A szakirodalmak és a Helyi Nevelési Program ismeretében a gyermekek többségének (lányok és fiúk tekintetében egyaránt) pozitív hozzáállása várható a vizsgált területen. 
A feltárt eredmények tükrében meghatározható az óvodai nevelésünk ezen területeinek további iránya, az esetleges hiányok feltárása, a jó gyakorlatok rögzítése.

 

2. Módszer

2.1. Minta: A vizsgálatban összesen 21 gyermek szerepelt, mindegyikük a kutasi Micimackó Óvoda óvodása, és két éve a HNP és a Kompetencia alapú óvodai programcsomag alapján elkészített hálóterv szerint folyik a nevelésük. A vizsgálatban a középső (Méhecske) csoportból 6 gyermek (5 fiú és 1 leány), a (Katicabogár) nagycsoportból 14 gyermek (10 fiú és 4 leány) vett részt. A középső csoportosok 4 – 5 évesek, a nagycsoportosok 5 -7 év közöttiek. A vizsgált gyermekek a két éve a hálóterv szerint nevelt gyermekek 84%-a, tehát a vizsgálat az intézményben reprezentatívnak tekinthető. (A leánygyermekek létszáma a csoportokban is ilyen arányú.)

2.2. Eszközök: A szakirodalomból kiválasztott mérőeszközt (Vargáné, 2000) továbbfejlesztettem a vizsgálathoz, hogy az kérdőív jellegű formát kapjon, de továbbra is megfeleljen a vizsgált korosztály életkori sajátosságainak. A projektoron kivetített képeken az elmúlt két év környezeti neveléséhez kapcsolódó fényképei találhatók (1. sz. melléklet). A képek tetszőleges sorrendben szerepelnek. 
A „kérdőíven” (2. sz. melléklet) a képeknek megfelelő ikonok mellett mosolygós és szomorú arc közül választhattak a gyerekek – két fokozat (szeretem - nem szeretem értékeléssel).
 Az élőfejen található piktogramok a csoport, az élőlábban találhatók pedig a gyermekek nemének megjelölésére szolgál. 
A 11 itemet tartalmazó „kérdőív” négy motívumcsoportra oszlik: Tűz (tűzoltóság, szüret, tűz ereje, karácsony), Víz (téli csapadék, téli közlekedés, a víz romboló ereje), Föld (kertészkedés) témakörök és kapcsolódó hagyományaik, valamint a szelektív hulladékgyűjtés és újrahasznosítás témakörére.

2.3. Adatfelvétel: A vizsgálatot 2008. november 7-én, pénteken délelőtt személyesen, egy dajka segítségével végeztem. Az előkészületek kb. 20 percet, a vizsgálat kb. 40 percet vett igénybe. A két csoporttal tagjaival egyszerre, kötött foglalkozás keretében végeztem a vizsgálatot. Először - a néhány perces bevezető beszélgetést követően – kivetítettem a képeket, és minden képnél megbeszéltük, mit látnak rajta, mi jut róla eszükbe, melyen élményeik vannak azzal kapcsolatban. Ezután asztalhoz ültek a gyerekek, és mindenki kapott egy „kérdőívet” és ceruzát. Először a csoportot és a nemet jelképező képecskékből választottak, és karikázták be, ezután ismertettem a feladatot. A képeket újra kivetítettem, és a hozzájuk kapcsolódó ikonok mellett található mosolygós vagy szomorú arcot színezték ki, attól függően, hogy szeretik vagy nem szeretik az adott tevékenységet. Minden képnél fel kellett tenni a kérdést, de érzelmi befolyásolás, visszakérdezés nélkül. A dajka segítségére a középső csoportosoknál volt szükség, akiknél egyenként újra fel kellett tenni a kérdést, és felkérni őket a végrehajtásra.
A 4 – 5 éveseknek nehezen ment a feladat megoldása, ezért kellett a személyes jelenlét. A nagycsoportosoknak nem okozott nehézséget, mert ők már találkoztak feladatlapokkal, volt tapasztalatuk az ilyen jellegű feladatmegoldásban.
(A vizsgálat technikai eszközigénye: laptop, projektor, fehértábla.)


 

3. Eredmények

A vizsgálatban résztvevő gyermekek válaszai alapján a következő eredmények születtek: a fiúk körében a nagycsoportosoknál minden vizsgált terület tetszési indexe 100%; a középsősöknél az 5. kép kivételével 100%, az 5. képnél 84%-os a tetszési index. A lányoknál, a nagycsoportosoknál a 8. és 10. képnél 75%-os, a többinél 100%-os a tetszési index; a középsősöknél minden témában 100%-os a tetszési index. (1. sz. táblázat).
Az eredményeket tetszési indexben tüntettem fel, amely a pozitív válaszok százalékos értékét mutatja.

 

1.      sz. táblázat: Nemek és korcsoportok közti megoszlás

 

Változó/Terület/

Nagycsoport

Válasz:

Szeretem

%

Nagycsoport
Válasz: Nem szeretem

%

Középső csoport
Válasz: Szeretem

%

Középső csoport Válasz: Nem szeretem

%

1. Tűzoltóság – Tűz

fiú: 10
lány: 4

100
100

fiú:0
lány:0

0
0

fiú:6
lány:1

100
100

fiú: 0
lány: 0

0
0

2. OVI-nap, szüret - Tűz

fiú: 10
lány: 4

100
100

fiú:0
lány:0

0
0

fiú:6
lány:1

100
100

fiú: 0
lány: 0

0
0

3. Szelektív hulladékgyűjtés

fiú: 10
lány: 4

100
100

fiú:0
lány:0

0
0

fiú:6
lány:1

100
100

fiú: 0
lány: 0

0
0

4. Palackzsugorítás

fiú: 10
lány: 4

100
100

fiú:0
lány:0

0
0

fiú:6
lány:1

100
100

fiú: 0
lány: 0

0
0

5. Közös munka – Tűz

fiú: 10
lány: 4

100
100

fiú:0
lány:0

0
0

fiú:5
lány:1

84
100

fiú: 1
lány: 0

16
0

6. Tűz ereje

 

fiú: 10
lány: 4

100
100

fiú:0
lány:0

0
0

fiú:6
lány:1

100
100

fiú: 0
lány: 0

0
0

7. Szánkóverseny – Víz

fiú: 10
lány: 4

100
100

fiú:0
lány:0

0
0

fiú:6
lány:1

100
100

fiú: 0
lány: 0

0
0

8. Víz ereje – Víz

fiú: 10
lány: 3

100
75

fiú:0
lány:1

0
25

fiú:6
lány:1

100
100

fiú: 0
lány: 0

0
0

9. Kertészkedés – Föld

fiú: 10
lány: 4

100
100

fiú:0
lány:0

0
0

fiú:6
lány:1

100
100

fiú: 0
lány: 0

0
0

10. Márc. 15. – újrahasznosítás - Föld

fiú: 10
lány: 3

100
75

fiú:0
lány:1

0
25

fiú:6
lány:1

100
100

fiú: 0
lány: 0

0
0

11. Karácsony – Tűz

fiú: 10
lány: 4

 

 

4. Elemzés
Az egyes motívumcsoportok tetszés-indexe a következő képpen alakult:
A tűz témakör tetszési indexe 99%, a víz és a föld témaköröké egyaránt 98%, a szelektív hulladékgyűjtésé pedig 100%. (1.sz. diagram)
A kapott eredményekből jól látszik, hogy mind a négy vizsgált terület tetszési indexe nagyon magas, mindössze három részterületnél kaptam egy-egy „nem szeretem” választ, ez az összes válasz (231db) 1,3%-a. (2. sz. diagram)
 
 
 
 
  1. sz. diagram                                                  2. sz. diagram
                                                                        1. Szereti 2. Nem szereti
 
A kapott eredmények túlzottnak tűnhetnek, amit csak az cáfolhat, hogy minden egyes képnél újra megbeszéltük a feladatot, és teljesen semlegesen vezettem a vizsgálatot. A középsősök több személyes jelenlétet igényeltek, számukra célravezetőbb lett volna külön csoportban végezni a vizsgálatot.
A vizsgálati eredmények azt mutatják, hogy az óvodánkban végzett kompetencia alapú környezeti nevelés megfelel az óvodás korosztálynak, és többségében pozitív érzelmeket alakítottunk ki a gyermekekben ezzel kapcsolatban.
Fontos látnunk, hogy a munkánk milyen érzelmeket, attitűdöket vált ki a ránk bízott gyermekekből. A pozitív attitűdök kialakítása fontos a fenntarthatóságra nevelés további, iskolai folytatásához, ennek alapjait az óvodában kell letenni.
A vizsgálat csak egy óvodára terjedt ki, a kutasi Micimackó Óvoda nevelési gyakorlatának eredményeit mutatja a környezeti nevelésben. További vizsgálatok igazolhatják, hogy a kompetencia alapú környezeti nevelés más óvodákban milyen attitűdöket alakított ki a gyermekekben. Érdemes lehet még további kompetenciaterületek hasonló vizsgálata, amely feltárná a többi területhez fűződő attitűdöket.
 
 
5. Összegzés
A szakirodalom áttekintése és a vizsgálati eredmények összecsengenek. A megfelelő környezeti neveléssel elérhető a pozitív attitűdök kialakulása az óvodás korú gyermekekben. Óvodánkban, a két éve folyó kompetencia alapú környezeti nevelés tehát meghozta a várt eredményeket.
A csoportok összetételének figyelembe vételével, továbbra is követendő ez a fajta környezeti nevelés; az alkalmazott módszerek, technikák elősegítik a jó eredmények elérését.
 
 
 
 
Irodalom
 
Az óvodai nevelés alapprogramja (1996)
Bakné Egyed Katalin (2007, szerk.): Micimackó Óvoda Helyi Nevelési Programja  
Hegyi Ildikó (2000): A társadalmi környezet és az óvodás gyermek érzelmei. In: Az óvodai nevelési programok beválásának hatékonyságvizsgálata. OKI Tudástár, www.oki.hu
Kósáné Ormai Vera (2001): A mi óvodánk. Okker Kiadó, Budapest
Labáth Ferencné, Gilicze Zoltán és Kovács Erika (2006): Óvodai nevelés kompetenciaterület Elméleti alapvetések. suliNova Kht., Budapest
Tanulás a fenntartható fejlődés érdekében (2005): KVVM tájékoztató
Varga Attila (2006): Környezeti kompetenciák fejlődése a tanítási gyakorlatban. In: Kerber Zoltán (szerk.): Hidak a tantárgyak között. OKI, Budapest
Vargáné Szabó Gyöngyi (2000): Mit szeret és mit nem a gyerek az óvodában, és mit szeretne még csinálni? www.kozokos.hu
 

 
Galéria
 
Hírek, írások
 
Pályázatok
 
Elérhetőségek
 
Vendégkönyv
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak