A kompetencia alapú programcsomag bevezetése a Micimackó Óvodában
Bakné Egyed Katalin, Horváthné Lóki Ildikó, Lengye 2006.09.19. 14:00
A kompetencia alapú
óvodai programcsomag
bevezetése a kutasi
Micimackó Napköziotthonos Óvodában
Készítette:
Bakné Egyed Katalin
Horváthné Lóki Ildikó
Lengyelné Bencsik Judit
2006.
Tartalomjegyzék
1. Bevezetés
2. Motivációs háttér
3. Személyi és tárgyi feltételek
4. Célok
5. Bevezetés lépései az intézményben
6. Bevezetés módjai a Méhecske (nagy) csoportban
7. Bevezetés módjai a Pillangó (középső) csoportban
8. Bevezetés módjai a Katicabogár (kis) csoportban
9. Várható eredmények
1. Bevezetés, helyzetelemzés
A Micimackó Napköziotthonos Óvoda Kutas község egyetlen, 75 férőhelyes óvodája.
Intézményünk alaptevékenysége óvodai nevelés, és a következő életszakaszra való felkészítés. Kiegészítő tevékenysége: cigány kisebbségi nevelés magyar nyelven, sajátos nevelési igényű, integráltan nevelhető gyermekek nevelése. Az óvodai nevelés 1954-ben kezdődött meg az intézményben, 1999-ben kidolgozott helyi nevelési programmal 1999 szeptembere óta dolgozunk az intézményben. Cigány kisebbségi nevelés magyar nyelven 1998 óta folyik saját program szerint, melyet 2004-ben dolgoztunk egységes szerkezetbe a jelenlegi pedagógiai programunkkal. Az integráltan nevelhető, sajátos nevelési igényű gyermekek nevelését 1997 szeptemberétől valósítjuk meg. Akkor szülői kérésre fogadtunk be sajátos nevelési igényű gyermeket. Kutas Község Önkormányzata 2004-ben az egységes, módosított alapító okiratban már kiegészítő tevékenységként határozta ezt meg számunkra.
2. Motivációs háttér
Óvodánk Kutas községben, Belső-Somogyban található. Közeli városok, melyek tömegközlekedési eszközökkel aránylag jól megközelíthető Nagyatád, Nagybajom és Kaposvár.
Az 1990-ben bekövetkezett rendszerváltozás nagy hatással volt a községünkben élő emberek életminőségére, majd életvitelére.
A környező városokban, s magában a községünkben az addig nagy számmal foglalkoztató gyárak, üzemek megszűntek, ill. átalakultak kis létszámot foglalkoztatókká. Így a lakosság nagy létszámban veszítette el addig biztosnak hitt munkahelyét; rendszeres anyagi forrásuk megszűnt. Megváltozott a családok életvitele, megélhetési gondokkal küzdenek, érdektelenség jellemző, mind a falu közössége, és intézményeinek (óvoda, iskola) életével kapcsolatban egyaránt.
További változás a cigány kisebbség számának növekedése. Mára a lakosság 30%-át teszi ki. Ezeknek a családoknak a többsége nagycsaládos, 3 ill.3-nál több gyermekeket nevelnek, és az így kapott családi támogatások a legfőbb anyagi forrásaik. Életvezetési problémákkal küzdenek, melyek hatással vannak gyermekeik életére.
A családok többsége az intézményektől várja gyermekei nevelését, a velük kapcsolatos problémák megoldását, amelyet mi csak a szülői ház támogatásával tudunk megoldani.
Helyi Nevelési programunkat képességek, készségek fejlesztésére alapoztuk. Ezzel is hangsúlyosabbá kívántuk tenni a gyermekek egyéni képességeikhez mért fejlesztést, valamint az egyéni bánásmódot.
3. Személyi és tárgyi feltételek
Tárgyi feltételek:
A 3 gyermekcsoport számára biztosított foglalkoztató termekben 75 férőhelyet tudunk biztosítani. Az épület felszereltsége – a tornaszoba kivételével – az eszköznormának megfelel. Az épület, a bútorzat és a játékeszközök folyamatosan kerülnek felújításra, cserére.
Személyi feltételek:
Óvodánkban gyermekcsoportonként két – a közoktatási törvényben meghatározott felsőfokú végzettséggel rendelkező – óvodapedagógus foglalkozik a gyermekekkel. A nevelőtestület egy tagja fejlesztő pedagógusi diplomával is rendelkezik. A beszédhibás gyermekekkel utazó logopédus foglalkozik.
4. Célok
Hosszú távú célunk a programcsomag bevezetésével hozzájárulni a község gyermekeinek életen át tartó tanulásának megalapozásához, ezáltal a képzettségi szint javításához, a munkanélküliség, a szegénység csökkentéséhez.
Célcsoport: a gyermekek, akiket a programcsomag alkalmazásával fejlesztünk; szülők, akiknek gyermekei részt vesznek a fejlesztésben, az iskola tanítói, akikkel együttműködve az óvoda-iskola átmenet megkönnyítését szorgalmazzuk.
5. A programcsomag bevezetésének ütemterve a Micimackó Óvodában
Hónap
|
A bevezetés lépései – tevékenységek, feladatok
|
Augusztus
|
1. Továbbképzésen megismerjük a programcsomagot
2. Eszközbeszerzés megkezdése a programcsomag végrehajtásához
|
Szeptember
|
1. Óvodavezető, óvodapedagógusok, dajkák tájékoztatása a programcsomagról, teendőkről
2. A tématervek alapján az éves tervek összeállítása, mindhárom csoportban.
3. Gyermekek, szülők tájékoztatása a programcsomag bevezetéséről
4. A programcsomag és a saját nevelési program összevetése, pipalista készítése
|
Október
|
1. Pipalista alapján a saját program kiegészítése a programcsomag elemeivel.
2. Az egyéni fejlesztési terveink összevetése, összedolgozása a programcsomagéval.
|
November
|
1. Fenntartó tájékoztatása (a választások miatt ilyen későn)
2. Összegzés készítése a tapasztalatokról, a programcsomag alkalmazhatóságáról; ill. a gyermekek megfigyelésével motiválhatóságuk, aktivitásuk megállapítása.
|
6. A programcsomag bevezetésének módja a Méhecske (nagy) csoportban
Személyi feltételeink:
A csoport létszáma 19 fő, ebből 6 lány, 13 fiú, ill. 7 magyar, 12 cigány származású.
Délutános óvodapedagógus: Vajda Éva
Dajka: Frank Ferencné Erzsi néni
I. A közvetlen munkatársak tájékoztatása a programcsomaggal kapcsolatos teendőkről, programcsomag ismertetése, eszközbeszerzés megkezdése, tématervek alapján az éves terv elkészítése
II. Az első héten a visszafogadás-befogadás hetében a gyermekek tájékoztatása arról, hogy „Rengeteg olyan érdekes dolgot fogunk csinálni együtt a nagycsoportban, amilyeneket még senki sem csinált a mi óvodánkban. Benne vagytok?”
III. Szeptember 2. hetében tartandó szülői értekezleten tájékoztatjuk a szülőket a programcsomag bevezetéséről. Számukra diavetítésen prezentáljuk az ezzel kapcsolatos információkat, valamint a gyermekek és a szülők számára várható hozadékait a programcsomag bevezetésének.
IV. Nagycsoport lévén, a leendő elsős tanító néni látogatásainak szorgalmazása, tájékoztatása a csoportban folyó munkának a programcsomaggal kapcsolatos részeire külön kitérve.
7. A kompetencia alapú óvodai programcsomag bevezetése a Pillangó (középső) csoportban
Személyi feltételek:
Csoportunk létszáma 15 fő, melyből 8 lány és 7 fiú. A csoportból 6 gyermek tartozik a cigány kisebbséghez.
Két óvodapedagógus és 1 dajka foglalkozik a csoporttal.
Délutános: Figura Katalin
Dajka: Herczeg Attiláné
A programcsomag bevezetésének lépései:
1. Tájékozódás a programcsomag tartalmáról, szükséges továbbképzések folyamatos elvégzése.
2. A csoportban dolgozók tájékoztatása a programról, az őket érintő feladatok megbeszélése, szoros együttműködésre ösztönzés.
3. Az első szülőértekezleten megismertetni a programcsomagot a szülőkkel, annak tartalmi részeit, várható eredményeit; valamint a segítségüket kérni a tartalmas munkavégzéshez.
4. A programcsomag és a helyi nevelési program összedolgozása, az éves tervek elkészítése a változás tükrében.
5. Szükséges eszközök kigyűjtése, és folyamatos beszerzése; pipalistával, témakörökre lebontva.
6. Gyermekek ráhangolása az új, közös élményekre.
7. Október 1. hetétől a Tűz témakör feldolgozásának beindítása, folyamatos értékelés, észrevételek rögzítése, a tapasztalatok megbeszélése a kollégákkal. Az esetleges hibák kiküszöbölésére tervek készítése.
A kompetencia alapú óvodai programcsomag bevezetése a csoportban, a 2006-2007-es nevelési év egészén végigvonul, mely folyamatos tervezést, eszközbeszerzést és együttműködést igényel.
Bízom abban, hogy a csoport élete sokkal színesebb, tartalmasabb lesz, munkavégzésünkben sokkal motiváltabbak, szakmailag, módszertanilag képzettebbek leszünk. Szeretném, ha gyermekeink az együtt megszerzett tapasztalatokkal, átélt élményekkel gazdagodnának, készségeik, képességeik komplexen fejlődnének, a differenciált fejlesztés gyakorlati megvalósítása tartalmasan folyna.
8. A programcsomag bevezetésének módja a „Katica” (kis) csoportban.
Személyi feltételeink:
A csoport létszáma 16 fő, ebből 4 lány, 12 fiú, illetve 8 magyar, 8 cigány származású. A gyermekek többsége már tavaly is járt óvodába (9 gyermek- igaz másik óvónénihez) így könnyebb, illetve rövidebb befogadásra is számíthatunk
Délutános óvodapedagógus: Miklós Sándorné (Marika néni).
Dajka: Kajkosné Balla ildikó.
I. A közvetlen munkatársak tájékoztatása a programcsomaggal kapcsolatos teendőkről, program csomag ismertetése, eszközbeszerzés megkezdése, tématervek alapján az éves terv elkészítése.
II. Az első hetek a mi csoportunkban a befogadás időszaka, mivel nemcsak az új gyermekeknek, hanem a régebbi óvodásainknak is meg kell, hogy ismerkedjenek velünk, az új helyiségekkel.
Tájékoztatjuk őket arról nyugodtabb időszakban, hogy „Itt az óvodában nagyon sok érdekes dolgot fogunk csinálni, sokat fogunk szöszmötölni, játszani.”
III. Szeptember 2. hetében szülői értekezleten tájékoztatjuk a szülőket a programcsomag bevezetéséről, valamint arról, hogy miért is választottuk ezt a kompetencia alapú óvodai nevelési programot. Tájékoztatjuk őket, diavetítéses prezentációval, az ezzel kapcsolatos információkat, valamint a várható eredményeket.
IV. Kiscsoport révén az első időben, mivel az „oktatási” év novemberben kezdődik főleg az őselemekhez kapcsolódó tevékenységekkel, játékokkal, ismerkedünk, amelyek a gyermekek egyéni fejlettségéhez a legjobban alakítható.
9. Várható eredmények.
Olyan tevékenység központú óvodai életet biztosíthatunk, mely:
A gyermeknek
v boldog, önfeledt, tevékeny mindennapokat adhat, s ez által komplex készség-, képesség fejlesztésben részesül, s így a következő életszakaszt a lehető legkisebb nehézségekkel kezdheti.
v számos ismeretet szerez tevékenység közben önmagáról, társairól, felnőttekről, az őket körülvevő világról.
vbiztosítja számukra az egyéni képességekhez mért differenciálást.
Szülőknek:
v a közös gyűjtőmunkák során átélt élmény elmélyültebb szülő-gyermek kapcsolatot biztosíthat.
v gyermekek képességeinek értékelése.
v olyan értékeket, hagyományápolást mutat be, melyek segítik a közösségi élet tartalmas megélését.
v az óvodával való együttműködés szorosabbá válhat.
Nekünk:
va mindennapi munka új tartalommal , értelmezéssel, módszertani segítségnyújtással megtöltve, a motiváltság fokozása.
vcéltudatosabb, tervezettebb oktató munka megélése.
v a továbbképzések alkalmával kompetenciáink fejlesztése.
v tudatosabb, tervszerűbb, gyakorlatiasabb differenciálás.
Fenntartónak:
vBiztosított az óvodapedagógusok szakmai továbbképzése, mely által tartalmasabb, gazdagodik tevékenységi körökkel.
vA szülői elégedettség emelkedni fog az óvodával, óvodapedagógusokkal kapcsolatban.
A program az ESZA (Európai Szociális Alap) támogatásával valósul meg.
|