A kompetencia alap programcsomag bevezetse a Micimack vodban
Bakn Egyed Katalin, Horvthn Lki Ildik, Lengye 2006.09.19. 14:00
A kompetencia alap
vodai programcsomag
bevezetse a kutasi
Micimack Napkziotthonos vodban
Ksztette:
Bakn Egyed Katalin
Horvthn Lki Ildik
Lengyeln Bencsik Judit
2006.
Tartalomjegyzk
1. Bevezets
2. Motivcis httr
3. Szemlyi s trgyi felttelek
4. Clok
5. Bevezets lpsei az intzmnyben
6. Bevezets mdjai a Mhecske (nagy) csoportban
7. Bevezets mdjai a Pillang (kzps) csoportban
8. Bevezets mdjai a Katicabogr (kis) csoportban
9. Vrhat eredmnyek
1. Bevezets, helyzetelemzs
A Micimack Napkziotthonos voda Kutas kzsg egyetlen, 75 frhelyes vodja.
Intzmnynk alaptevkenysge vodai nevels, s a kvetkez letszakaszra val felkszts. Kiegszt tevkenysge: cigny kisebbsgi nevels magyar nyelven, sajtos nevelsi igny, integrltan nevelhet gyermekek nevelse. Az vodai nevels 1954-ben kezddtt meg az intzmnyben, 1999-ben kidolgozott helyi nevelsi programmal 1999 szeptembere ta dolgozunk az intzmnyben. Cigny kisebbsgi nevels magyar nyelven 1998 ta folyik sajt program szerint, melyet 2004-ben dolgoztunk egysges szerkezetbe a jelenlegi pedaggiai programunkkal. Az integrltan nevelhet, sajtos nevelsi igny gyermekek nevelst 1997 szeptembertl valstjuk meg. Akkor szli krsre fogadtunk be sajtos nevelsi igny gyermeket. Kutas Kzsg nkormnyzata 2004-ben az egysges, mdostott alapt okiratban mr kiegszt tevkenysgknt hatrozta ezt meg szmunkra.
2. Motivcis httr
vodnk Kutas kzsgben, Bels-Somogyban tallhat. Kzeli vrosok, melyek tmegkzlekedsi eszkzkkel arnylag jl megkzelthet Nagyatd, Nagybajom s Kaposvr.
Az 1990-ben bekvetkezett rendszervltozs nagy hatssal volt a kzsgnkben l emberek letminsgre, majd letvitelre.
A krnyez vrosokban, s magban a kzsgnkben az addig nagy szmmal foglalkoztat gyrak, zemek megszntek, ill. talakultak kis ltszmot foglalkoztatkk. gy a lakossg nagy ltszmban vesztette el addig biztosnak hitt munkahelyt; rendszeres anyagi forrsuk megsznt. Megvltozott a csaldok letvitele, meglhetsi gondokkal kzdenek, rdektelensg jellemz, mind a falu kzssge, s intzmnyeinek (voda, iskola) letvel kapcsolatban egyarnt.
Tovbbi vltozs a cigny kisebbsg szmnak nvekedse. Mra a lakossg 30%-t teszi ki. Ezeknek a csaldoknak a tbbsge nagycsaldos, 3 ill.3-nl tbb gyermekeket nevelnek, s az gy kapott csaldi tmogatsok a legfbb anyagi forrsaik. letvezetsi problmkkal kzdenek, melyek hatssal vannak gyermekeik letre.
A csaldok tbbsge az intzmnyektl vrja gyermekei nevelst, a velk kapcsolatos problmk megoldst, amelyet mi csak a szli hz tmogatsval tudunk megoldani.
Helyi Nevelsi programunkat kpessgek, kszsgek fejlesztsre alapoztuk. Ezzel is hangslyosabb kvntuk tenni a gyermekek egyni kpessgeikhez mrt fejlesztst, valamint az egyni bnsmdot.
3. Szemlyi s trgyi felttelek
Trgyi felttelek:
A 3 gyermekcsoport szmra biztostott foglalkoztat termekben 75 frhelyet tudunk biztostani. Az plet felszereltsge – a tornaszoba kivtelvel – az eszkznormnak megfelel. Az plet, a btorzat s a jtkeszkzk folyamatosan kerlnek feljtsra, cserre.
Szemlyi felttelek:
vodnkban gyermekcsoportonknt kt – a kzoktatsi trvnyben meghatrozott felsfok vgzettsggel rendelkez – vodapedaggus foglalkozik a gyermekekkel. A neveltestlet egy tagja fejleszt pedaggusi diplomval is rendelkezik. A beszdhibs gyermekekkel utaz logopdus foglalkozik.
4. Clok
Hossz tv clunk a programcsomag bevezetsvel hozzjrulni a kzsg gyermekeinek leten t tart tanulsnak megalapozshoz, ezltal a kpzettsgi szint javtshoz, a munkanlklisg, a szegnysg cskkentshez.
Clcsoport: a gyermekek, akiket a programcsomag alkalmazsval fejlesztnk; szlk, akiknek gyermekei rszt vesznek a fejlesztsben, az iskola tanti, akikkel egyttmkdve az voda-iskola tmenet megknnytst szorgalmazzuk.
5. A programcsomag bevezetsnek temterve a Micimack vodban
Hnap
|
A bevezets lpsei – tevkenysgek, feladatok
|
Augusztus
|
1. Tovbbkpzsen megismerjk a programcsomagot
2. Eszkzbeszerzs megkezdse a programcsomag vgrehajtshoz
|
Szeptember
|
1. vodavezet, vodapedaggusok, dajkk tjkoztatsa a programcsomagrl, teendkrl
2. A tmatervek alapjn az ves tervek sszelltsa, mindhrom csoportban.
3. Gyermekek, szlk tjkoztatsa a programcsomag bevezetsrl
4. A programcsomag s a sajt nevelsi program sszevetse, pipalista ksztse
|
Oktber
|
1. Pipalista alapjn a sajt program kiegsztse a programcsomag elemeivel.
2. Az egyni fejlesztsi terveink sszevetse, sszedolgozsa a programcsomagval.
|
November
|
1. Fenntart tjkoztatsa (a vlasztsok miatt ilyen ksn)
2. sszegzs ksztse a tapasztalatokrl, a programcsomag alkalmazhatsgrl; ill. a gyermekek megfigyelsvel motivlhatsguk, aktivitsuk megllaptsa.
|
6. A programcsomag bevezetsnek mdja a Mhecske (nagy) csoportban
Szemlyi feltteleink:
A csoport ltszma 19 f, ebbl 6 lny, 13 fi, ill. 7 magyar, 12 cigny szrmazs.
Dlutnos vodapedaggus: Vajda va
Dajka: Frank Ferencn Erzsi nni
I. A kzvetlen munkatrsak tjkoztatsa a programcsomaggal kapcsolatos teendkrl, programcsomag ismertetse, eszkzbeszerzs megkezdse, tmatervek alapjn az ves terv elksztse
II. Az els hten a visszafogads-befogads hetben a gyermekek tjkoztatsa arrl, hogy „Rengeteg olyan rdekes dolgot fogunk csinlni egytt a nagycsoportban, amilyeneket mg senki sem csinlt a mi vodnkban. Benne vagytok?”
III. Szeptember 2. hetben tartand szli rtekezleten tjkoztatjuk a szlket a programcsomag bevezetsrl. Szmukra diavettsen prezentljuk az ezzel kapcsolatos informcikat, valamint a gyermekek s a szlk szmra vrhat hozadkait a programcsomag bevezetsnek.
IV. Nagycsoport lvn, a leend elss tant nni ltogatsainak szorgalmazsa, tjkoztatsa a csoportban foly munknak a programcsomaggal kapcsolatos rszeire kln kitrve.
7. A kompetencia alap vodai programcsomag bevezetse a Pillang (kzps) csoportban
Szemlyi felttelek:
Csoportunk ltszma 15 f, melybl 8 lny s 7 fi. A csoportbl 6 gyermek tartozik a cigny kisebbsghez.
Kt vodapedaggus s 1 dajka foglalkozik a csoporttal.
Dlutnos: Figura Katalin
Dajka: Herczeg Attiln
A programcsomag bevezetsnek lpsei:
1. Tjkozds a programcsomag tartalmrl, szksges tovbbkpzsek folyamatos elvgzse.
2. A csoportban dolgozk tjkoztatsa a programrl, az ket rint feladatok megbeszlse, szoros egyttmkdsre sztnzs.
3. Az els szlrtekezleten megismertetni a programcsomagot a szlkkel, annak tartalmi rszeit, vrhat eredmnyeit; valamint a segtsgket krni a tartalmas munkavgzshez.
4. A programcsomag s a helyi nevelsi program sszedolgozsa, az ves tervek elksztse a vltozs tkrben.
5. Szksges eszkzk kigyjtse, s folyamatos beszerzse; pipalistval, tmakrkre lebontva.
6. Gyermekek rhangolsa az j, kzs lmnyekre.
7. Oktber 1. hettl a Tz tmakr feldolgozsnak beindtsa, folyamatos rtkels, szrevtelek rgztse, a tapasztalatok megbeszlse a kollgkkal. Az esetleges hibk kikszblsre tervek ksztse.
A kompetencia alap vodai programcsomag bevezetse a csoportban, a 2006-2007-es nevelsi v egszn vgigvonul, mely folyamatos tervezst, eszkzbeszerzst s egyttmkdst ignyel.
Bzom abban, hogy a csoport lete sokkal sznesebb, tartalmasabb lesz, munkavgzsnkben sokkal motivltabbak, szakmailag, mdszertanilag kpzettebbek lesznk. Szeretnm, ha gyermekeink az egytt megszerzett tapasztalatokkal, tlt lmnyekkel gazdagodnnak, kszsgeik, kpessgeik komplexen fejldnnek, a differencilt fejleszts gyakorlati megvalstsa tartalmasan folyna.
8. A programcsomag bevezetsnek mdja a „Katica” (kis) csoportban.
Szemlyi feltteleink:
A csoport ltszma 16 f, ebbl 4 lny, 12 fi, illetve 8 magyar, 8 cigny szrmazs. A gyermekek tbbsge mr tavaly is jrt vodba (9 gyermek- igaz msik vnnihez) gy knnyebb, illetve rvidebb befogadsra is szmthatunk
Dlutnos vodapedaggus: Mikls Sndorn (Marika nni).
Dajka: Kajkosn Balla ildik.
I. A kzvetlen munkatrsak tjkoztatsa a programcsomaggal kapcsolatos teendkrl, program csomag ismertetse, eszkzbeszerzs megkezdse, tmatervek alapjn az ves terv elksztse.
II. Az els hetek a mi csoportunkban a befogads idszaka, mivel nemcsak az j gyermekeknek, hanem a rgebbi vodsainknak is meg kell, hogy ismerkedjenek velnk, az j helyisgekkel.
Tjkoztatjuk ket arrl nyugodtabb idszakban, hogy „Itt az vodban nagyon sok rdekes dolgot fogunk csinlni, sokat fogunk szszmtlni, jtszani.”
III. Szeptember 2. hetben szli rtekezleten tjkoztatjuk a szlket a programcsomag bevezetsrl, valamint arrl, hogy mirt is vlasztottuk ezt a kompetencia alap vodai nevelsi programot. Tjkoztatjuk ket, diavettses prezentcival, az ezzel kapcsolatos informcikat, valamint a vrhat eredmnyeket.
IV. Kiscsoport rvn az els idben, mivel az „oktatsi” v novemberben kezddik fleg az selemekhez kapcsold tevkenysgekkel, jtkokkal, ismerkednk, amelyek a gyermekek egyni fejlettsghez a legjobban alakthat.
9. Vrhat eredmnyek.
Olyan tevkenysg kzpont vodai letet biztosthatunk, mely:
A gyermeknek
v boldog, nfeledt, tevkeny mindennapokat adhat, s ez ltal komplex kszsg-, kpessg fejlesztsben rszesl, s gy a kvetkez letszakaszt a lehet legkisebb nehzsgekkel kezdheti.
v szmos ismeretet szerez tevkenysg kzben nmagrl, trsairl, felnttekrl, az ket krlvev vilgrl.
vbiztostja szmukra az egyni kpessgekhez mrt differencilst.
Szlknek:
v a kzs gyjtmunkk sorn tlt lmny elmlyltebb szl-gyermek kapcsolatot biztosthat.
v gyermekek kpessgeinek rtkelse.
v olyan rtkeket, hagyomnypolst mutat be, melyek segtik a kzssgi let tartalmas meglst.
v az vodval val egyttmkds szorosabb vlhat.
Neknk:
va mindennapi munka j tartalommal , rtelmezssel, mdszertani segtsgnyjtssal megtltve, a motivltsg fokozsa.
vcltudatosabb, tervezettebb oktat munka meglse.
v a tovbbkpzsek alkalmval kompetenciink fejlesztse.
v tudatosabb, tervszerbb, gyakorlatiasabb differencils.
Fenntartnak:
vBiztostott az vodapedaggusok szakmai tovbbkpzse, mely ltal tartalmasabb, gazdagodik tevkenysgi krkkel.
vA szli elgedettsg emelkedni fog az vodval, vodapedaggusokkal kapcsolatban.
A program az ESZA (Eurpai Szocilis Alap) tmogatsval valsul meg.
|